HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Hírlevél, RSS

Piackutató, marketinges vagy? Szeretnél e-mailben értesülni a legújabb hírekről, blogon megjelent cikkekről? Iratkozz fel az ingyenes értesítőre itt:

Írd be az e-mail címedet:

Delivered by FeedBurner


RSS-ben követnéd a blogot? Itt felirakozhatsz RSS-re:

Portfolio Blogger

Piackutatás Hírek

Piackutatás Hírek

Nyereményjáték nyertesek

Piackutatás blog nyereményjáték nyertesek (2010):

1. Eliasné Márk Katalin (Nielsen)
2. Cselényi Emese (Gfk)
3. Jakab Áron (BellResearch)
4. Vági Krisztina (Telekom)
5. Kicsi Dóra (Nestlé)
6. Szikla Klára (Dréher-Sabmiller)
7. Repka Karina (Richter Gedeon)

Piackutató állások, álláshirdetések

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (2) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (2) capi (2) casro (1) cati (7) cawi (1) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (35) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (10) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (136) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (14) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (3) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (2) online (34) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online panel (50) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (45) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (350) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (27) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (18) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (7) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (3) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (15) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Portfolio

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Detektívtükrös stúdió szerepe a fókuszcsoportos kutatásoknál

2008.12.18. 08:12 Forecast Research - www.forecast.hu

Ma már fókuszcsoportos kutatásoknál általánosnak tekinthető a detektívtükrös helyszín alkalmazása. Kivételek azért vannak, sok vidéki helyszínen nem áll rendelkezésre ilyen felszereltségű stúdió, illetve ez nem feltétlenül szükséges minden esetben, előfordul, hogy különféle okok miatt nincs erre lehetőség; ez esetben általában zárt videólánccal felszerelt helyszínen történik a kutatás, az ügyfél pedig egy másik helységből monitoron követheti az eseményeket. Érdekes kérdés, hogy jobb-e a detektívtükrös terem, mint egy zárt videólánccal felszerelt? Nem minden esetben, sőt!

A detektívtükröt valamikor azért találták ki erre a célra, hogy a megbízók zavartalanul megfigyelhessék a tükör mögött zajló eseményeket. Mivel az ilyen stúdiók általában hangszigeteltek is, így a fókusz-csoportok alatt is lehet beszélgetni, kávézgatni, megvitatni a csoportban zajló eseményeket, ki-be jönni a tükör mögötti helységben, a bent ülők ebből semmit nem érzékelnek. A feltételezés szerint minden szép és jó, a csoportban résztvevők nem tudják, hogy vannak (és őket figyelik) a tükör mögött, a megbízó cég emberei pedig teszik a dolgukat. Sajnos azt kell mondani, hogy ez az idilli kép ma már egyáltalán nem igaz! Szerintem egyébként régebben sem volt az, hiszen mindig is abból a feltételezésből indult ki, hogy a csoporttagok hülyék, úgysem sejtik, mi van a tükör mögött. Részt vettem már elég sok fókuszcsoporton (nem csoporttagként, hanem a kutatói oldal képviseletében), voltam néhány detektívtükrös hiper-szuper stúdióban, voltam zárt videólánccal felszerelt (tükör nélküli) teremben és olyan helyen is, ahol még videólánc sem volt kiépítve. Egy ultramodern detektívtükrös teremben megfigyelésem szerint a csoportban résztvevők általában sokkal feszélyezettebben érzik magukat, mint más helyszíneken. Miért? Azért, mert egy 300-as izzókkal agyonvilágított (hogy szebb legyen a videófelvétel, pedig az nem cél, hanem CSAK eszköz!), térmikrofont belógató, kisuvickolt, bazi nagy detektívtükörrel felszerelt teremben tapasztalataim szerint a többség nagyjából úgy érzi magát, mint majom a köszörűkövön. Egy olyan majom, akit bevilágítanak, figyelnek, filmeznek. Ez éppen ellentétes azokkal a célokkal, amely egy fókusz-csoport esetében kívánatos lenne: a résztvevők nyugodtan, lazán, egymásra (és nem a körülményekre vagy a tükörre) figyelve tudjanak elbeszélgetni egymással és a moderátorral. Csak úgy, mintha otthon beszélgetnének a szomszéddal. Gondolom nem nehéz megérteni, hogy egy természetellenesen steril és irritáló környezetben ez miért nem lehetséges. Fontos! A résztvevők természetesen nem csökkent értelműek, pontosan tudják, hogy a tükör mögül kukkolják őket... Aki szerint ez nem zavaró, egyszer üljön be résztvevőként egy csoportba...
Érdekes etikai kérdés, hogy a moderátor elmondja-e a beszélgetés elején, hogy a detektívtükör mögött emberek vannak, akik őket fogják figyelni, elemezni. Ha a moderátor elmondja, akkor még hangsúlyosabb lesz az, amit amúgy is sejtenek a csoporttagok – 1-1,5-2 óra pedig nem feltétlenül lesz elég ezeknek a görcsöknek a feloldásához. Ha a moderátor hallgat erről, azzal sincs megoldva a kérdés, mert egyrészt etikátlan, másrészt amúgy is sejtik.
Eddigi élményeim alapján egy zárt videólánccal felszerelt helység (ahol a kamera természetesen láthatóan van elhelyezve, fix ponton, de kezelőszemélyzet nélkül) a fentiek miatt sok esetben megfelelőbb lehet, mint egy detektívtükrös terem. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbben hajlamosak elfeledkezni arról a tényről, miszerint egy fókusz-kutatás sikere nem a helyszínen, hanem elsősorban a moderátor személyén múlik (és más dolgokon is persze, például nem kis mértékben a csoporttagokon, vagyis azon, hogy mennyire jól sikerült összeválogatni a csoportot). Sarkítva a dolgot, jó moderátor a puszta közepén is kihozza a csoport résztvevőiből a maximumot, rossz moderátornak pedig a legnagyobb detektívtükör sem fog segíteni.
Az legemlékezetesebb (és nagyon színvonalas) fókuszcsoportjaink egyébként vidéki helyszíneken voltak, valahol zárt videólánccal megoldva, egy másik helyen pedig egy kereskedelmi lánc igazgatói irodájában. Ez utóbbihoz nem kapcsolódott további helység, így videólánc helyett szimpla videófelvétellel oldottuk meg. Mielőtt bárki a szívéhez kap: az adott esetben – itt nem részletezhető dolgok miatt – nem volt más megoldás, és az egyszerű körülmények ellenére szuper lett a csoport (elsősorban moderátorunknak, Vizi Ferencnek köszönhetően). Azért szeretnék mindenkit megnyugtatni: természetesen detektívtükrös helyszíneken is dolgozunk! Csak éppen az utóbbi időben egyre inkább azt érzem, hogy valahol a visszájára fordult ez az egész: a fókusz-kutatásban mindennek a résztvevőkről kellene szólnia, ehelyett azt látom, hogy egyre kevésbé lesz fontos az, aki eljön a csoportba és egyre inkább bizonyos kényelmi szempontok dominálnak, melyek nem hogy segítenék a kutatást, hanem sokszor kimondottan hátráltatják. Azt hiszem, újra kellene gondolni, kell-e nekünk detektívtükör, miért jó ez, mi a szerepe, megkönnyíti vagy gátolja a kutatást, ilyesmik...

/FR piackutatás/
 

2 komment

Címkék: közvéleménykutatás piackutatás fókuszcsoport moderátor detektívtükör fókusz stúdió