HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Hírlevél, RSS

Piackutató, marketinges vagy? Szeretnél e-mailben értesülni a legújabb hírekről, blogon megjelent cikkekről? Iratkozz fel az ingyenes értesítőre itt:

Írd be az e-mail címedet:

Delivered by FeedBurner


RSS-ben követnéd a blogot? Itt felirakozhatsz RSS-re:

Portfolio Blogger

Piackutatás Hírek

Piackutatás Hírek

Nyereményjáték nyertesek

Piackutatás blog nyereményjáték nyertesek (2010):

1. Eliasné Márk Katalin (Nielsen)
2. Cselényi Emese (Gfk)
3. Jakab Áron (BellResearch)
4. Vági Krisztina (Telekom)
5. Kicsi Dóra (Nestlé)
6. Szikla Klára (Dréher-Sabmiller)
7. Repka Karina (Richter Gedeon)

Piackutató állások, álláshirdetések

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (2) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (2) capi (2) casro (1) cati (7) cawi (1) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (35) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (10) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (136) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (14) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (3) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (2) online (34) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online panel (50) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (45) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (350) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (27) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (18) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (7) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (3) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (15) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Portfolio

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Kérhet-e nevet, címet, telefonszámot a kérdezőbiztos?

2008.10.30. 17:30 Forecast Research - www.forecast.hu

Ma délelőtt érdekes beszélgetés folyt a Kossuth Rádió Napközben című műsorában arról, hogy mennyire jogszerű a piac- és közvéleménykutató cégek azon magatartása, miszerint a megkérdezett személyektől elkérik egyéb azonosító adataikat is. A beszélgetésben részt vett Sík Endre, a Tárki vezető kutatója, Závecz Tibor, a Szonda Ipsos véleménykutatási igazgatója és Trócsányi Sára, az adatvédelmi szószóló irodájának munkatársa.

Sík EndreA beszélgetés apropója az volt, hogy valaki panasszal fordult a rádióhoz, mert a Tárki kérdezőbiztosa az interjú végén elkérte címét és telefonszámát is (ez utóbbit a panaszos úr végül nem adta meg). Sík Endre elmondta, hogy a telefonszámra és a címre a kérdezőbiztosok munkájának ellenőrzése végett van szükség, azt a kutató cégek semmilyen más célra nem használják fel és mivel a „nagyüzemi” kutatás folyik a cégeknél, a papír alapú és elektronikus adatok rövid időn belül megsemmisítésre kerülnek – a cégeknek nem is lenne kapacitásuk ezek tárolására. Ugyanakkor ha valaki aggódik adatai miatt, akkor egyszerű a megoldás: ne mondja meg a kérdezőbiztosnak személyes adatait. A jelenlegi törvények alapján egyébként teljesen jogszerű az ilyen adatok gyűjtése, de azzal a feltétellel, hogy az adatkezelő (ez esetben a kutató cég) biztosítja, hogy a kétféle adatbázis (a személyes adatokat tartalmazó és a kérdőív egyéb kérdéseire adott válaszokból képződött adatbázis) semmilyen módon ne legyen összekapcsolható. Ez vagy úgy történik, hogy a személyes adatokat eleve külön papírra vezetik fel, vagy ha a kérdőívre írja a kérdező, akkor az adatrögzítésnél kell figyelni arra, hogy elváljon a kétféle adatokat tartalmazó adatbázis. Összességében az látszik, hogy az állampolgárok aggodalma jóval nagyobb ezen a területen, mint amit a kutató cégek általában korrekt gyakorlata indokolna. A személyes adatok elkérése egyébként az összes piac- és közvéleménykutatással foglalkozó cégnél napi gyakorlat, mivel a kérdezők munkájának ellenőrzésére nincs más mód. Ellenőrzés hiányában Trócsányi Sáramegszaporodnának a csalások, a kérdezők azt írnának be a kérdőívre, amit akarnak, ez pedig félrevezető kutatási adatokat eredményezne – ehhez a társadalom egészének sem fűződhet érdeke. Nyugodtan kijelenthető tehát, hogy ez a módszer társadalmi szempontból is fontos, a komoly cégek pedig ezzel nem élnek vissza! Trócsányi Sára ugyanakkor felvetette, hogy bár valóban jogszerűen történik a személyes adatok elkérése, de a törvény betűje alapján csak a célhoz kötöttség elve alapján lehet bárkinek személyes adatokat kezelni, ugyanakkor jelenleg nem teljesen egyértelmű, hogy a kérdezők munkájának ellenőrzése ilyen célnak tekinthető-e...

Sík Endre arról is beszélt, hogy Magyarországon gyakorlatilag egy kérdezőbiztosi hálózat van, ők dolgoznak az összes kutató cégnek vállalkozói formában (a kérdezők a legritkább esetben állandó alkalmazottak), így az ellenőrzésük azért is fontos, mert a csaló kérdezők (miután fény derül erre) a többi cégtől sem fognak munkát kapni. (Azért ez – sajnos – nem teljesen így van, nem tudok róla, hogy létezne ilyen „feketelista”, törvényszerűen nem is létezhetne valószínűleg, de ettől függetlenül valóban nagyon fontos a kérdezők munkájának ellenőrzése, mivel a megfelelő adatminőség csak így biztosítható. Ebből a szempontból is katasztrofális lenne a szakmára, ha törvényileg korlátoznák, tovább szigorítanák a személyes adatok elkérését, kezelését a kutató cégek számára.)

Závecz TiborA beszélgetés során a kutatók arra is nagyon helyesen mutattak rá, hogy fontos tudni azt az embereknek, hogy a valódi piac-/közvéleménykutatók kizárólag adatokat gyűjtenek és nem tévesztendők össze a Direkt Marketinges és egyéb cégekkel, melyek piackutatás leple alatt próbálnak értékesíteni különféle szolgáltatásokat, termékeket! Ezek a hamis „kutatók” rombolják a szakma hírnevét és adatkezelési gyakorlatuk is sokszor aggályos. (Én ehhez annyit tennék hozzá, hogy viszonylag egyszerű a két oldal – a valódi kutatók és a kontár DM cégek – megkülönböztetése: az elsőtől még akkor sem lehet SEMMIT vásárolni, ha a megkérdezett szeretne, a másodiknál éppen fordított a helyzet, akkor is rá akarnak erőltetni valamit – üdülési jogot, utazást, edénykészletet, stb. – a megkérdezettre, ha nem szeretne vásárolni semmit. Ezen túlmenően a kutatócégek kérdőívein értelmes kérdések vannak, míg a DM cégek csak álcának használják a kérdőívet, néhány rövid, semmitmondó kérdéssel felvezetve az eladási szándékukat. Sajnos a legtöbb embernek nem egyértelmű a két csoport közti különbség, így a DM cégek sokszor etikátlan magatartása miatt a korrekt kutató cégek is szenvednek, elsősorban a válaszadói hajlandóság csökkenése miatt.)

A piac-/közvéleménykutató cégek egyébként címlistákat is szoktak vásárolni (teljesen törvényesen!) elsősorban a reprezentatív kutatásaikhoz. Aki nem szeretné, hogy kérdezőbiztos keresse meg, az egyszerűen letiltathatja a BM-nél a személyes adatait. A másik jelentős adatforrás a telefonkönyv, ahol az abban szereplő állampolgároknak ugyancsak lehetőségük van korlátozni azt, hogy jogszerűen meg lehessen őket keresni kutatási vagy egyéb célból.

A rádióműsorban egy kérdezőbiztos is szóhoz jutott, ő arról beszélt, hogy a személyes interjúknál elég sok az elutasítás, a reprezentatív mintavétel pedig további nehézségeket okoz a kérdezőknek a megfelelő interjúalany megtalálásában. Különösen kényesnek számítanak a vagyoni helyzetre és a politikai beállítottságra vonatkozó kérdések, ezeknél gyakori a válaszmegtagadás. A kérdezőbiztosok munkája nem könnyű, a megkérdezett fiatalember elmesélte, hogy egyszer a rendőrséget hívták ki a lakók, mikor lakásról-lakásra járt és becsengetett... Ugyanakkor szerinte a telefonszámot, lakcímet a megkérdezettek 80-90%-a megadja, így ez nem jelent igazi problémát.
A kérdezőbiztossá válás útja a nagyobb cégeknél a tréningezésen, különböző vizsgálatokon, szelekción és önszelekción keresztül vezet, az ideális kérdezőbiztos minimum érettségizett, rendelkezik bizonyos pszichológiai, szociológiai kvalitásokkal. Érdekesség, hogy míg Magyarországon az ideális kérdezőbiztos (akivel leginkább szóba állnak az emberek) középkorú nő, addig ugyanez Nyugat-Európában fiatal egyetemista.

A beszélgetést meg is lehet hallgatni itt (30 perc).

2 komment

Címkék: közvéleménykutatás adatbázis piackutatás kérdőív kérdezőbiztos adatgyűjtés kérdőíves interjú