Reklámháború mindennap
2007.03.10. 17:33 Forecast Research - www.forecast.hu
Kitört (vagy soha be sem fejeződött?) a háború a kereskedelmi televíziók közt. Mi másról lehetne szó ismét, mint a nézettségről és annak egyetlen hazai auditálójáról, az AGB Hungary-ról, és mindezek következményeként pénzről, sok pénzről, és még több pénzről. A legnagyobb hirdetők és az őket képviselő reklámügynökségek az AGB adatai alapján határozzák meg az egyes csatornáknál elköltendő éves budget-ot és ez mindig év elején történik. Mivel hosszú távú (éves) szerződések köttetnek, azokat az év folyamán csak jelentős kötbérfizetés mellett lehet felmondani. Így tehát az RTL Klub és a TV2 mindent megtesz az év első hónapjaiban, hogy minél kedvezőbb színben tűnjön fel a potenciális hirdetők előtt. Ez a TV2-nek idén olyan jól sikerült, hogy csökkenő nézettség mellett is nagyobb szeletet hasított a reklámtortából. Azért történhetett ez meg, mert az AGB nem hozhatja nyilvánosságra a mérési adatokat - az a megrendelők tulajdona. A csatornák pedig szemezgetnek az adatok között és a nekik kedvező nézettségi adatokat publikálják, a kedvezőtlenekről hallgatnak. A reklámügynökségek rendelkeznek ugyan olyan szoftverrel, amely az adatokat igen nagy részletességgel képes vizsgálni, de kezelése bonyolult és időigényes, ezért sok ügynökség is a médiumokban publikált adatokra támaszkodik. A TV2 idén jól rajtolt, ami több százmillió forintos pluszbevételt jelent neki, az RTL pedig jobb nézettségi adatai ellenére is kevesebb reklámbevételhez jut. Természetesen az RTL mindent megtesz, hogy megrendelőit felvilágosítsa, és a csatornák között is folyik az egymásnak való üzengetés.
Közben pedig mind többen kérdőjelezik meg az AGB Hungary mérési adatainak hitelességét is, sokan nem tudják feledni azt a 2002-es fiaskót, mikor is mérési adataik szerint többen nézték a Barátok Közt szappanoperát, mint a futball világbajnokság döntőjét (erről később bonyolult magyarázatot tettek közzé honlapjukon - ez most is megtalálható - hivatkozva a módszertani különbségektől kezdve mindenre, de az alapkérdést nem válaszolták meg). Lassan tarthatatlanná válik az a helyzet, hogy élő ember még nem látott olyan paneltagot, akinek lakásán fel lenne szerelve a misztikus és titokzatos mérőkészülék. Hivatkoznak a titoktartási kötelezettségre és arra, hogy nem akarják a csatornák befolyásolásának kitenni a paneltagokat. De talán épp itt az ideje, hogy legalább 1 főt a nyilvánosság elé állítsanak, bizonyítva, hogy létezik a mérési rendszer, amit már sokan nem hisznek el.
Szólj hozzá!
Címkék: panel piackutatás médiakutatás műszeres mérés
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.