HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Hírlevél, RSS

Piackutató, marketinges vagy? Szeretnél e-mailben értesülni a legújabb hírekről, blogon megjelent cikkekről? Iratkozz fel az ingyenes értesítőre itt:

Írd be az e-mail címedet:

Delivered by FeedBurner


RSS-ben követnéd a blogot? Itt felirakozhatsz RSS-re:

Portfolio Blogger

Piackutatás Hírek

Piackutatás Hírek

Nyereményjáték nyertesek

Piackutatás blog nyereményjáték nyertesek (2010):

1. Eliasné Márk Katalin (Nielsen)
2. Cselényi Emese (Gfk)
3. Jakab Áron (BellResearch)
4. Vági Krisztina (Telekom)
5. Kicsi Dóra (Nestlé)
6. Szikla Klára (Dréher-Sabmiller)
7. Repka Karina (Richter Gedeon)

Piackutató állások, álláshirdetések

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (2) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (2) capi (2) casro (1) cati (7) cawi (1) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (35) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (10) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (136) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (14) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (3) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (2) online (34) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online panel (50) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (45) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (350) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (27) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (18) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (7) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (3) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (15) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Portfolio

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Online fókuszcsoport - megváltás vagy blöff?

2007.02.03. 14:28 Forecast Research - www.forecast.hu

Az online fókuszcsoport viszonylag új módszernek számít a kvalitatív kutatások területén. Az Egyesült Államokban kezdték alkalmazni, de nemrég a hazai marketingkutatási piacon is megjelent. Néhányan a 21. század kutatási módszerét látják benne, de tapasztalt kutatók a módszer hátrányaira is felhívják a figyelmet. Alaposan átgondolva a kutatás teljes folyamatát, vizsgáljuk meg részleteiben is a kérdést: zseniálisan új módszer vagy zseniális blöff?

PiackutatásAz online fókuszcsoport résztvevőit interneten, vagy telefonon toborozzák. Ez már önmagában felvet bizonyos kérdéseket; mivel a résztvevők a kutatás teljes folyamatában csak a virtuális térben jelennek meg - fizikai valójukban soha, senki nem találkozik velük -, így a megbízó (vagy akár a moderátor) számára a hagyományos csoportokhoz képest nehezebben ellenőrizhető a megjelentek kompetenciája, a kiválasztási rendszer megbízhatósága. Amikor megtörtént a résztvevők kiválasztása, a csoporttagok egy meghatározott időben bejelentkeznek az interneten keresztül, a piackutató portálján. A "beszélgetés" a hagyományos módszer szerint zajlik, a vita-hozzászólások mellett a chat-felületen a moderátor témához kapcsolódó képeket, videó-bejátszásokat, szövegeket küldhet az alanyoknak. Ugyanakkor a résztvevők nem látják, nem hallják egymást, a kommunikáció csak írásban történik - akár egy hagyományos chat-szobában. Az online és az offline (személyes) kutatás között alapvető eltérések vannak, az egyik a metakommunikációs csatorna megváltozása: a kutatók többsége úgy gondolja, hogy a chat-es felület nem kedvez a non-verbális kommunikációs elemek érvényesülésének. A másik az anonimitás, a harmadik a szóbeli és írásbeli kommunikáció különbsége.

Nyilvánvaló hátránya a virtualitás: a résztvevők magatartását, interakcióit - a csoport-tevékenység, az együtt gondolkodás, a közös munka szempontjából - nem befolyásolja pozitív irányban a kényszerű fizikai összezártság nemléte. Kétségtelen, hogy a személyes jelenlét hiánya nem hat motiválóan az egyes résztvevőkre és a csoportos tevékenység hatására a résztvevők közt létrejövő szinergencia megközelítően sem olyan mértékű, mint a hagyományos csoportokban. Nyilvánvaló az is, hogy a nem verbális kommunikáció vizuális részének hiánya igen jelentős fogyatékosság, amiért csak ritkán kárpótol az, hogy állítólag olcsóbb lehet a hagyományos csoportoknál. Magyarországon ez sem feltétlenül igaz, mert a rendszer kiépítésének jelentős beruházási - szoftver, hardver - költségei vannak (ez nagyságrendileg párhuzamba állítható egy detektívtükrös terem létrehozásának költségeivel), a piaci érdeklődés pedig meglehetősen csekély, ezért akár még költségesebb is lehet a hagyományos módszernél. Másrészt az olcsóság nagyrészt mítosz: a detektívtükrös terem bérleti díján és az átirat elkészítésének költségén kívül minden egyéb költség ugyanúgy megjelenik: szervezés, ajándékok, moderálás, elemzés, stb. Saját teremmel ugyanakkor sok cég rendelkezik, átirat elkészítése pedig egy csoport árának cca. 2-3%-a - tehát ennyi lehet a nyereség a nagyvonalúan reklámozott 20-30%-os megtakarítással szemben. Megéri? Kétséges.

További probléma, hogy szélessávú internet-hozzáféréssel a lakosság kisebb hányada rendelkezik. A megfelelő kapcsolattal rendelkezők közt felülreprezentáltak a magasabb státuszúak (pl. jövedelem, iskolai végzettség szempontjából), a fővárosiak, a férfiak. Ugyanakkor a piackutatások célcsoportját nem feltétlenül és nem minden esetben ők alkotják. (Példa: élelmiszer/vegyipari termékek esetében általában az átlagfogyasztó ismérveinek megfelelő háziasszonyok vesznek részt a fókuszcsoportokban. Közülük vajon hányan lennének mobilizálhatóak egy online kutatásban való részvételre? Akik mégis alkalmasak, mennyire képviselnék az átlag populációt? )

Ugyancsak problémát jelenthet az, hogy a résztvevők oldalán is szükség van speciális szoftver használatára és az ehhez szükséges technológiai ismeretekre, magabiztos számítógép-kezelésre. Ennek megléte még a magasabb (A,B) státuszúak esetén is kérdéses. Egyéb problémák is jelentkezhetnek: hardver-, szoftver hiba bármelyik oldalon, hiba a kommunikációs csatornában vagy egy triviális áramszünet. Mi történik, ha az általánosan elterjedt nyolc főből "menet közben" bármilyen ok miatt két fő kiesik? A kutatók várnak míg helyreáll a kapcsolat? Újra lebonyolítják az adott csoportot? Ezekre a kérdésekre nincs válasz. Mint ahogy arra sem, hogyan lehet megakadályozni, hogy az online csoportülés közben a résztvevők tévézzenek, vacsorázzanak, szomszédoljanak, "háttér tevékenységként" pedig mellesleg időnként begépeljenek egy-egy mondatot (azt sem lehet ellenőrizni, hogy valóban az a személy ül-e a végig gép mögött, akinek kellene - vagy esetleg hozzátartozó, ismerős). Az ajándékok miatt viszont kialakulhat a "hivatásosok" rétege, akik ugyan a hagyományos csoportokban is megjelenhetnek, de szűrésük virtuálisan még sokkal nehezebbnek tűnik. A számítógép biztosította anonimitás pedig sokakat csábíthat erre az útra, olyanokat is akik jelenleg - a személyes részvétel szükségessége miatt - még nem jelentenek megoldhatatlan problémát a lelkiismeretes fókuszcsoport-szervezőknek.

Semmi előnye nincs tehát az online fókusz kutatásnak? De igen, van. Előnye, hogy minden leírt gondolat, hozzászólás, vélemény menet közben archiválható és egy célszoftver segítségével a feldolgozás gyorsabb lehet, mint a hagyományos, több lépcsős megoldások esetén, ezzel 1-2 napot nyerhetünk a kutatás folyamatában. Mindenki döntse el, hogy ez elégséges indok-e ahhoz, hogy a belátható jövőben a hagyományos csoportok helyét - bizonyos speciális esetek kivételével - online fókuszcsoportok vegyék át. Szerintem nem.

Címkék: online piackutatás fókuszcsoport