"A budapesti lakótelepek megítéléséről, a rehabilitációs lehetőségekről készíttetett felmérést a Studio Metropolitana Urbanisztikai Kutató Kht. (SMUK). A cég ügyvezető igazgatója, Ongjert Richárd azt mondta, megbízásukból tizennégy 20–40 éves fővárosival készített interjúkat a Political Capital csoporthoz tartozó Capital Research Piackutató Intézet. A munkáért hárommillió forintot fizetett a fővárosi tulajdonú cég. Budapesten ötven lakótelepen kétszáztízezer panellakást tartanak nyilván. Kérdésünkre, miképpen lehet tizennégy ember válaszából általánosan érvényes következtetéseket levonni, az igazgató azt válaszolta, a tizennégy megfelelő szám. Azt mondta, százalékokat azért nem írtak az értékelésbe, mert nem reprezentatív a kutatás, de szerinte a részletekben benne van a lényeg. A felmérés nem tartalmaz arányszámokat, mérhető adatokat, ehelyett a "sokszor, gyakran, egy bizonyos, majdnem mindenki" kifejezéseket használja. Ongjert ezt azzal indokolta, hogy most a mélyrétegekre voltak kíváncsiak, a nyáron már kutattak több száz fős mintán a lakótelepeken. Igaz, az másra irányult, a címe is más volt.
Az igazgató sajtótájékoztatón közölte, októberben végezték a kutatást, de a SMUK honlapján augusztusi dátum szerepel. Ongjert szerint elírás történt, munkatársai összekeverték a nyári kutatással, nincs arról szó, hogy kétszer használták volna ugyanazt a mintavételt. A felmérésből megállapítható, a tizennégy válaszoló nem szereti a lakótelepeken az egyhangú külsőt, a vékony falakat, a lakások kis méretét, a magas költségeket, viszont elégedett a gyermeknevelési feltételekkel, szeretne zöld tetőt és színes homlokzatokat. Megtudható az is, hogy az összefogás, illetve a közös területekért érzett felelősség hiánya jellemzi életüket, és keveset tudnak a panelprogramról. A SMUK a főváros százszázalékos tulajdonú kht.-je, az idén 140 millió forintból gazdálkodik."
/Forrás: Magyar Hírlap/
A hírhez hozzátartozik még, hogy a Capital Research tagadja a kutatásban való részvételét... A Kht. hallgat... Ezzel az egésszel nem az a gond, amit az újságíró sugall, 14 mélyinterjú igenis szolgáltathat releváns eredményeket, melyek ugyan nem számszerűsíthetőek, de egy kvalitatív piackutatás célja nem is ez, illetve ahogy a cikkben olvasható, korábban már volt egy kvantitatív vizsgálat. A probléma az árral van. Ezt a kutatást a legnagyobb - nem éppen olcsóságukról híres - kutatóintézetek is elvégezték volna elemzéssel együtt nettó 1 millió forint alatt vagy annak magasságában. Itt ugye nem vezérigazgatókat kellett megkérdezni... Kisebb piackutató cégeknél pedig bőven ezen összeg alatt lett volna a számla. 1,5-2 millió forint közpénz lóg a levegőben attól függően, hogy a 3 milliós összeg nettó vagy bruttó. Ezzel van a gond...